Illustration ur Jungfrutornet : roman från sjö och land, D. 02 av Emilie Flygare-Carlén, sid 105. I ett rum till höger på bilden står en ung kvinna med mörkt hår klädd i en lång klänning. Hon är avbildad snett i profil med huvudet vänt åt vänster. Till vänster mitt emot henne, står en man med mörkt lockigt hår och mustasch. Han är klädd i vit skjorta, prickig fluga eller kravatt, mörk väst och kavaj samt rutiga byxor. Det är Karl. Han vilar ena handen på en fåtölj medan han tittar på kvinnan till höger. I bakgrunden står ett runt bord framför ett fönster. På bordet står en krukväxt. I fönstret hänger gardiner. Under bilden står texten. Huru, sade Karl, jag tyckte att min mor gaf mig en annan förhoppning.