Illustration ur Jungfrutornet : roman från sjö och land, D. 02 av Emilie Flygare-Carlén, sid 221. I en hytt sitter en ung kvinna med lång ljus klänning på knä på golvet framför sin mor. Hon är avbildad med ryggen snett mot betraktaren och ansiktet vänt något åt höger. Hon lägger armarna runt moderns axlar. På en stol mitt emot henne sitter modern. Hon bär en vit hätta på huvudet och en lång mörk klänning. Till höger står en man. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han bär en vit skjorta, mörk kavaj och randiga byxor. Nere på golvet i hyttan står en koffert med öppet lock. Till vänster ligger en sax, en bock och ett skrin. Uppe till vänster syns ett hyttfönster och under fönstret syns en koj. Under bilden står texten: Säg icke aldrig mamma, utbrast Rosa.