KLM_44050-1_sid89.jpg

Illustration ur Jungfrutornet : roman från sjö och land, D. 02 av Emilie Flygare-Carlén, sid 89. I ett rum i en säng rum ligger en kvinna med långt mörkt hår på kuddar. Hon är klädd i en lång ljus klänning och avbildad framifrån. Det är Susanne Ennes. Bakom ryggen på henne står en piedestal med en kruka med blommor. Till höger står en palm med stora blad. Över palmen på väggen hänger en lampa. Nere till höger på bilden finns en piedestal till med ytterligare en kruka med blommor. På golvet ligger en fäll. Till vänster sticker en man in huvudet genom ett draperi. Under bilden står texten: Susanne Ennes låg där med dödens liljor på anletet.