Illustration till I Vermland II, Sol och sommardag. Ur Barnhistorier av J. C. von Hofsten, sid 108. Det är sommar och ljust ute. Åtta barn står utomhus i gräset. Till höger står två mindre barn och den något äldre pojken Fritz. Fritz är avbildad framifrån. Han har en hatt på huvudet, ljus skjorta, mörk jacka, mörka knäkorta byxor, randiga strumpor och mörka skor. Han håller en pappersdrake i ena handen. Till vänster om pappersdraken står en annan pojke Henrik. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Han bär en hatt på huvudet, ljus jacka, ljusa knäkorta byxor, strumpor och skor. Bakom honom står tre flickor med hattar på huvudet och ett mindre barn. De tittar på pappersdraken.