KLM_44063-16_sid5.jpg

Illustration till Mormors karameller. Ur Barnhistorier av J. C. von Hofsten, sid 5. I ett rum står en säng till vänster på bilden. I sängen ligger en pojke med blont hår nedbäddad. Han håller en strut med karameller i ena handen som han räcker till en kvinna som står till vänster. Kvinnan står böjd över sängen. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon bär en svart hatt på huvudet och en svart kappa. Till höger om sängen sitter en ung kvinna med mörkt uppsatt hår på en pall. Hon bär en mörk klänning. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. På golvet under pallen ligger en matta. Bakom sänggaveln står en man med skägg och mustasch. Han har en vit skjorta och mörk rock. Han har händerna i kors över bröstet medan han tittar på pojken i sängen. Till vänster syns ett hopfällt paraply.