Illustration till Kusin Gösta III. Kräftmetningen. Ur Barnhistorier av J. C. von Hofsten, sid 63. Det är sommar och ljust ute. Till höger på bilden står Gösta vid en å med en håv i handen. Han är ute för att fånga kräftor. Han står med ryggen snett mot betraktaren. Han är klädd i ljus skjorta, ljusa knäkorta byxor, strumpor och mörka skor. I mitten står Asta på en sten med en håv i ån. Hon är avbildad snett framifrån. Hon är klädd i en ljus klänning och ljust förkläde. Hon försöker fånga kräftor. Längst till vänster står Edit. Hon bär en ljus hatt på huvudet. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon bär en ljus klänning och blommigt förkläde. Hon har fångat en kräfta i sin håv. Vid stranden ligger en korg.