KLM_32738_196_sid7_DS_12085.jpg

Illustration till Ankgården af Cornelia Levetzow. Ur Kring granen och brasan 1903, sid 7. I ett rum ligger en gammal kvinna till sängs. Hon har flera kuddar under huvudet. På var sida om sängen finns ett draperi. Till vänster på bilden står en ung kvinna, klädd i huckle, sjalett på huvudet, blus, mörk väst, mörk kjol, vitt förkläde mörka strumpor och skor. Hon är avbildad i profil. Den gamla kvinnan tittar på en liten flicka som står med ryggen mot betraktaren. Hon bär en ljus mössa och en ljus klänning samt ljusa skor. Till höger står en ung kvinna med halmhatt på huvudet. Hon är avbildad snett i profil. Hon har uppsatt hår och bär en klänning med ett band i midjan. Hon har ett paraply i ena handen. Hon håller flickan i den andra. På golvet ligger en matta.