KLM_32738_196_sid4_DS_5658.jpg

Huru Emmy kom med på kolonien, akvarell af Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Kring granen och brasan 1903, sid 4. Det är sommar och ljust ute. Vid en strandkant i gräset står några barn och metar i en å. Från vänster kommer en liten flicka med långt blont hår i en fläta på ryggen, klädd i beige blus, gråblå kjol och ljust förkläde för att titta vad barnen gör. Nedanför hennes fötter i gräset sår en pojke med blå skärmmössa på knä i gräset. Han har en blå jacka, grå byxor, röda strumpor och grå skor. Han grejar med sitt metspö. Till höger om honom står en pojke i ljus jacka, ljus knäkorta byxor, bruna strumpor och går skor. Han bär en hatt. Han håller i ett metspö som ligger i ån. Till höger om honom står en blond pojke som också metar. Han är klädd i en brunaktig jacka, gråaktiga knäkorta byxor, mörka strumpor och ljusa skor. Till höger om honom står en tredje pojke vars fiskelina har hamnat bakom honom i en buske. Han har en ljus mössa, blå jacka, ljusa byxor, blå strumpor. Han vänder sig bakåt. Till höger om honom står en flicka med en hatt. Hon är avbildad i profil. Hon bär en ljusgrå jacka, röd kjol, vitt förkläde mörka strumpor och skor. Hon tittar på sitt metspö. En pojke står bakom flickan. Han tittar på fiskelinan som har hamnat i busken till vänster om honom. I bakgrunden till höger står en midsommarstång. Två flickor springer mot ett rött hus som står med gaveln mot betraktaren. På verandan står en kvinna. Framför verandan ståren flicka klädda i röd kappa och gul mössa eller hatt. Bakom midsommarstången till höger syns björkar. Himlen är blå med grå moln.