KLM_32738_129_sid4_DS_11197.jpg

Den barmhärtige samariten, biblisk tavla av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1908, sid 4. id en väg ligger en utmärglad man. Han har endast ett blått tygstycke om underkroppen. En man med röd turban på huvudet, grön klädnad och en mantel runt axlarna har stannat för att ge den utmärglade mannen vatten. Bakom dem till vänster står en åsna som tittar på den barmhärtige samariten och mannen som ligger ned. Två andra män går före på vägen. Vägen är kantad av stora stenar och klippor. På himlen lyser en måne som speglar sig i en vattenyta. Agave växer vid sidan av vägen. Till höger syns stora stenar. Motivet finns även med i Betlehemsstjärnan årg. 5(1909)

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).