KLM_39252_26_sid4_DS_12238.jpg

Den barmhärtige samariten, biblisk tavla av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklockan 1908, sid 4. På en gräsplätt vid en väg till vänster på bilden ligger en utmärglad mörkhårig man som nästan är naken. Han har endast ett blått tygstycke om underkroppen. En annan man har stannat för att ge den utmärglade mannen vatten. Han har  långt grått skägg, en röd turban på huvudet och är klädd i en grön klädnad med en mantel runt axlarna. Till vänster i gräset står ett keramikkruss. Bakom dem till vänster står en åsna som tittar på den barmhärtige samariten och mannen som ligger ned. Två andra män går före dem på vägen. Vägen är kantad av stora stenar och klippor. På himlen lyser en måne som speglar sig i en vattenyta i bakgrunden. Agave växer vid sidan av vägen. Till höger syns stora stenar.