KLM_32738_129_DS_11196.jpg

Titelsida till Julklockan 1908. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. I ett kyrktorn står en pojke till vänster och en flicka till höger och ringer i var sin kyrkklocka. Pojken till vänster är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Han är klädd i randig mössa med röd tofs, röd halsduk/snusnäsduk runt halsen, en mörkgrön väst, mörkgrön jacka och mörkgröna byxor. Flickan till höger tittar på betraktaren. Hon har en röd mössa, långa blonda flätor, en grön jacka med pälsboa och en vit klänning eller kjol. Genom en öppning i tornet i bakgrunden syns ett vinterlandskap med röda hus och snötyngda träd och buskar. Himlen är blågrön och orangegul.et är vinter, snö och ljust ute. I ett kyrktorn står en pojke till vänster och en flicka till höger och ringer i var sin kyrkklocka. Pojken är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Han är klädd i randig mössa med röd tofs, röd halsduk/snusnäsduk runt halsen, en mörkgrön väst, mörkgrön jacka och mörkgröna byxor. Flickan tittar på betraktaren. Hon har en röd mössa, långa blonda flätor, en grön jacka med pälskrage och en vit klänning eller kjol. Genom en öppning i tornet i bakgrunden syns ett vinterlandskap med röda hus och snötyngda träd och buskar. Himlen är blågrön och orangegul.