KLM_32738_108_omslag_DS_11979.jpg

Omslag till Julklappen 1903. Akvarell av Jenny Nyström. Början på omslagssidan. Från höger. En grusväg går genom ett landskap från ett hus med en yttertrappa. På trappan står en flicka med ryggen mot betraktaren och tittar på barnen som springer på grusvägen. Hon har en röd mössa, blå klänning, blå och vitrandigt förkläde, gröna strumpor och grå skor. Sex flickor och sex pojkar springer före på grusvägen. Tre pojkar och två flickor kommer springande på en grusväg. Före dem har en katt på cykel cyklat omkull. Julklapparna som han hade på cykeln ligger på marken. Före honom cyklar en annan katt med julklappar i en ställning framför styret på cykelvägen. Före katten cyklar en pojke med röd mössa, röd och gulrandig tröja, mörkblå knäkorta byxor och strumpor samt gula skor. Han har sina julklappar i en ställning framför styret. Framför honom cyklar en annan pojke. Han är klädd i röd mössa, röd och blårandig tröja, mörkblå knäkorta byxor, mörka strumpor och gula skor. Han har också julklappar på en ställning framför styret. Han delar ut julklappar till fyra barn, tre flickor och en pojke i olika åldrar som står vid vägen framför en stor sten. Vid stenen växer en björk.