KLM_32738_108_DS_11171.jpg

Titelsida till Julklappen 1903. Akvarell av Jenny Nyström. Det är sommar och ljust ute. Längst ner i bilden kommer en pojke, en flicka, en pojke, en flicka och en pojke springande på en grusväg som ringlar sig genom ett landskap. Före dem har en katt på cykel cyklat omkull. Julklapparna som han hade på cykeln ligger på marken. Före honom cyklar en annan katt på grusvägen. Katten har julklappar i en ställning framför styret. Före katten cyklar en pojke med röd mössa, röd och gulrandig tröja, mörkblå knäkorta byxor och strumpor samt gula skor. Han har också sina julklappar i en ställning framför styret, en typ av cykelkorg. Framför honom cyklar en annan pojke. Han är klädd i röd mössa, röd och blårandig tröja, mörkblå knäkorta byxor, mörka strumpor och gula skor. Han har också julklappar på en ställning framför styret. Han delar ut julklappar till fyra barn, tre flickor och en pojke i olika åldrar som står vid vägen framför en stor sten. Vid stenen växer en björk.