KLM_32738_108_sid2_DS_11172.jpg

S/v Vinjettbild till Det är jul av Hilma Ysander. Ur Julklappen 1903, sid 2. Illustrationen består av fem motiv, två mindre och ett större. Längst ner till höger sitter tre tomtar och äter gröt i ett stall. På väggen hänger en lykta. En katt sitter och tittar ned på tomtarna. Över det motivet är en kärve avbildad. Den sitter på gaveln till ett hus. Fåglar flyger kring kärven. Några barn står utanför ett hus och tittar på fåglarna. Motivet i mitten föreställer en ängel som bär en skylt med texten Det är jul. Motivet över till vänster föreställer två pojkar som är ute och går på isen. Den förste pojken drar en kälke eller släde med en gran på. Vid sidan av kälken går en pojke med yxa. Bakom dem växer vass och en skog. Längst ner till vänster. Leker barn vid en julgran med sina julklappar. En pojke bär en pickelhuva på huvudet och en unionsflagga i handen. En flicka håller en docka framför sig. En mindre pojke har fått en leksakshäst på en pinne.