KLM_32738_104_DS_11169.jpg

Omslagsbild i färg av Jenny Nyström i Julklappen 1899. Det är vinter, snö och ljust ute. En vit svan med krona på huvudet och ett band med bjällror runt halsen är förspänd framför en grön släde på en is. Svanen har böjd hals, öppen röd näbb och tittar framåt. Släden har en klocka längst fram. Den är försedd med ett röd och vitrandigt segel. Längst upp sitter en vimpel, svenska flaggan. Bredvid släden står en pojke med röd mössa, blå jacka, beige halsduk och vantar. Han är vänd åt sidan och gör honnör till en pojke och flicka som står bakom en gärdesgård och tittar på. Pojken håller i en mast som går till ett rött och vitt segel. Högst upp på masten vajar en vimpel, svenska flaggan. Längst bak i släden sitter ett barn med röd mössa, grön halsduk och vantar och en pälsjacka. Bakom dem åker två katter skridskor. En har trillat (ramlat) omkull. Släden ser ut att färdas i en vik. På andra sidan syns höga granar och längst bort till vänster på udden ligger ett rött hus i ett snöigt vinterlandskap.