KLM_32738_104_sid2_DS_11973.jpg

Ur Julklappen 1899, sid 2. s/v illustration av Jenny Nyström till Julsång av Zacharias Topelius. Till vänster på bilden sitter en flicka med långt hår vid ett piano och spelar. Hon sitter vänd med ansiktet åt vänster. Hon är klädd i en ljus klänning med långa ärmar. På pianot står en ljusstake med ett tänt trearmat grenljus. Bakom henne syns fem barn, tre flickor och två pojkar. De tittar på en julgran som är dekorerad med tända julgransljus, girlander och julgransljus. Till vänster står en kvinna och en man samt en äldre kvinna framför granen och sjunger. Över motivet i en stjärna är ett barn avbildat, endast överkroppen syns, barnet sträcker ut sina händer mot betraktaren. Det är Jesus.