KLM_32738_102_sid9_DS_11168.jpg

Illustration till Julens ängel, ur Julklappen 1897, sid 9. En ängel är avbildad framifrån mitt i bilden, som en ung kvinna med långt blont hår, diadem i håret och med stora vita vingar. Ängeln bär en vit chiton. Den håller ena armen utsträckt. Bakom ängeln syns ett gult sken. Runt ängeln står sex barn i en cirkel och tittar uppåt mot ängeln. Närmast ängeln till vänster står en liten pojke med blont hår, klädd i en blå skjorta med sjömanskrage. Han har en leksakstrumpet i ena handen. Han står med ansiktet vänt åt höger. Bredvid honom står en äldre flicka med blont, halvllångt hår, klädd i en vit skjorta och blå- och vitrandig kjol samt mörka strumpor och skor. Hon står också med ansiktet vänt åt höger. En liten pojke bredvid henne till vänster står också med ansiktet vänt åt höger. Han har en pickelhuva med vit plym på huvudet. Han bär ett svärd eller en värja i handen. Han har en rödaktig skjorta med vit krage, mörkbruna knäkorta byxor, bruna strumpor och skor. Ett mindre barn står med ryggen mot betraktaren. Barnet har en leksaksvagn i ett snöre efter sig. Till höger står en liten flicka med blont hår i en fläta på ryggen. Flätan har en röd rosett. Hon är klädd i en grönrutig klänning och ljust  förkläde med mönster, blå strumpor och gröna skor. Hon har en docka i handen. Hon står vänd med ansiktet åt vänster. Snett bakom ängeln syns en pojke till med blont hår klädd i blå skjorta med sjömanskrage. Längst till  vänster står en julgran dekorerad med röda julgransljus och röda äpplen eller julgranskulor. Över julgranen syns enklocka som ringer i vinterlandskap, mitt emot  till höger syns en kyrka i ett snöigt vinterlandskap.