KLM_32738_102_DS_11167.jpg

Kristusbarnet och Herdegossen, akvarell af Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklappen 1897, sid 4. Det är sommar och ljust ute. En ung kvinna (Maria) med långt blont hår är klädd i en vit slöja och lång, vit klänning med långa ärmar till vänster på bilden. Hon står vänd med ansiktet åt höger. Hon är ute i naturen och bär ett blont barn (Jesus) i famnen. Jesus har en gloria över huvudet. Framför dem till höger står en blond pojke, (en herde) som är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Pojken har en vit skjorta med uppkavlade ärmar och bruna knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Runt pojken står vita får. Ett stort träd är avbildat i bakgrunden till höger. På marken växer maskrosor.