KLM_32738_102_DS_5232.jpg

Titelsida till Julklappen 1897. Omslagsbild i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och ljust ute. Två pojkar är ute och åker skidor. De stakar sig fram med en stav. De bär röda mössor, luvor, grå jackor, brungråa byxor och skor. Båda pojkarna bär var sin korg med julklappar på ryggen. Efter dem kommer två katter som också åker skidor med en stav. Den andra katten har trillat omkull. I bakgrunden på en höjd ligger ett rött hus med ekonomibyggnader. Det ryker ur skorstenen. Himlen är gulorange. Till höger växer några träd med kala grenar. Över katterna flyger en fågel. Till vänster finns ett blommotiv med vita julrosor mot en orangefärgad botten.