KLM_34683-3_sid29.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner 3, Testamentet av C. Georg Starbäck, sid 29. Till höger på bilden går en man med en svart mössa, hatt, béret på huvudet dekorerad med en vit plym. Han är klädd i en lång svart mantel, svarta hosor och skor. han är avbildad framifrån och han går på en stenbelagd väg i en stad. Bakom honom syns hus. Till vänster på bilden kommer en man klädd i svarta medeltidskläder och spetsiga skor med ryggen mot betraktaren. Det är kaniken Helmich. Han är på väg till mannen åt höger Nils Bosson Sture. I bakgrunden syns ett hus med trappstegsgavel. Under bilden står texten: Hillemo, riddar Nils, sa han och gick honom på sitt smygande och inställsamma sätt till mötes.