KLM_34683-3_sid405.jpg

Illustration ur Historiska Medeltidsromaner 3, Testamentet av C. Georg Starbäck, sid 405. En riddare med full rustning sitter på en häst nedanför ett fönster. Han bär en hjälm på huvudet dekorerad med en svart och vit plym, ett harnesk på överkroppen, hosor och skor. Han har ett svärd hängande på sidan. Även hästen bär rustning. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. I fönstret sitter en ung kvinna, jungfru Ingeborg och tittar ut. Riddaren bär en hjälm med plymer på huvudet samt rustning på överkroppen, armar och låren. Även hästen bär rustning. Under bilden står texten: Riddaren höll just nedanför det fönster där hon nyss stått.