KLM_32727-87_sid37.jpg

Illustration till En liten visa om året. Ur Lekkamraten, sid 37 i trettonde boken 1894. Det är vinter, snö och is ute. Sex barn är ute och åker kana på isen. Först åker en flicka med blont hår. Hon är klädd i en svart mössa, mörk dubbelknäppt kappa med cape, svart muff, svarta strumpor och skor. Hon sträcker ut båda armarna för att hålla balansen. Efter henne kommer en annan flicka med mössa på huvudet. Hon har håret i en fläta på ryggen. Hon bär en lång dubbelknäppt jacka, kjol, svarta strumpor och skor. Hon har också en muff i ena handen. Den tredje flickan har ryggen vänt mot betraktaren. Hon bär en huva på huvudet och en kappa med slejf i ryggen. Hon har en randig kjol eller klänning, svarta strumpor och skor. Den fjärde flickan har trillat omkull på isen, ramlat omkull. Hon ligger på ryggen. Hon har en svart mössa, mörk kappa, muffen i ena handen sträcker hon ut i luften. Två flickor till kommer springande efter. Uppe till höger finns klippor eller stenar. Till vänster syns ett hus. Det ryker ur skorstenen.