KLM_32727-87_sid47.jpg

Illustration till Julgranen. Ur Lekkamraten, sid 47 i trettonde boken 1894. I ett rum står två flickor och två pojkar. Mitt i bilden står en julgran. Till vänster om granen står en pojke på en stege och klär granen. Han håller ett julgransljus i händerna och tittar på en flicka som står nedanför och pekar mot granen där han skall sätta ljuset. Pojken har en mörk jacka och mörka knäkorta byxor samt mörka strumpor och skor. Han är avbildad i profil. Flickan som pekar står med ryggen mot betraktaren. Hon har en fläta på ryggen och är klädd i en mörk klänning, vitt förkläde, mörka strumpor och skor. Till höger står ett runt bord. En annan flicka är vänd mot betraktaren. Hon bär en gråaktig klänning och trär snören på äpplen som skall hängas i granen. En stol står bredvid bordet. Till vänster bakom pojken på stegen står en annan mindre pojke. Han är klädd i en skjorta med sjömanskrage och knäkorta byxor, strumpor och skor. Bakom barnen finns ett fönster med två vita gardinlängder. Till höger om granen på väggen hänger en tavla. Granen är dekorerad med girlander, flaggor, äpplen, julgransljus och julgranspynt.