KLM_32727-87_sid36.jpg

Illustration till En liten visa om året. Ur Lekkamraten, sid 36 i trettonde boken 1894. Till höger på bilden står ett äppelträd i en trädgård. I trädet står en pojke på knä. Han har en kepsmössa på huvudet och bär en randig tröja och byxor. Han räcker ett äpple till en flicka som står nedanför trädet till vänster på bilden. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon har långt blont hår och hon bär en ljus sommarklänning och en hatt i ett band på ryggen. Hon fångar äpplena i sitt förkläde. Bredvid henne till höger står en liten pojke. Han är avbildad framifrån och är klädd i vit skjorta med sjömanskrage och ljus byxor. Han bär äpplen i sin hatt. I bakgrunden står ett tvåvåningshus. Till vänster kommer en flicka springande mot trädet. Framför huset till höger växer täta buskar. Vid trädstammen till höger växer stockrosor.