KLM_44050-1_sid385.jpg

Illustration ur Jungfrutornet : roman från sjö och land, D. 02 av Emilie Flygare-Carlén, sid 385. I ett rum till höger på bilden står en ung kvinna med långt blont hår. Det är Rosa. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Hon bär en lång ljus klänning. Till vänster står en ung man på knä framför henne. Det är Will. Han är klädd i ljusa kläder. Han sträcker ut sina händer mot Rosa. I bakgrunden till höger mot väggen syns en soffa. Till vänster står en stol. På solen ligger en slöja eller tunt tygstycke. På väggen hänger en spegel och en tavla. Under bilden står texten: Will föll på knä och fattade Rosas händer.