KLM_44050-1_sid237.jpg

Illustration ur Jungfrutornet : roman från sjö och land, D. 02 av Emilie Flygare-Carlén, sid 237. I ett rum till höger på bilden står en ung kvinna, Amelie. Hon bär en hätta på huvudet och en lång mörk klänning. En man står med ryggen mot betraktaren. Det är en läkare. Han bär lång mörk rock och rutiga byxor. Han har en käpp i ena handen och en svart hatt bakom ryggen. Till vänster på bilden står ett bord. På bordet står en vas med blommor. I bakgrunden till höger syns ett fönster med gardiner och till vänster mot väggen står ett stort skåp. Kvinnan håller ena handen mot sidan på en möbel. Under bilden står texten: En läkares dom.