KLM_34866-5_sid12.jpg

Illustration till Hans och Greta. Ur Lek och allvar, en samling barnsånger, sid 12. Det är sommar och ljust ute. Till vänster står en flicka, Greta med kort blont hår klädd i lila blus och rosa hängselklänning. Hon är barbent och barfota och hon står på en flat sten som går ut i vattnet. Hon metar, håller ett metspö i handen med ett flöte som guppar i vattnet. Till höger om henne står en pojke, Hans. Han har också blont hår, röd mössa, vit skjorta med blå fluga, grå knäkorta byxor. Han är också barbent och barfota. Framför honom står en burk. Bakom Greta till vänster växer vass. I bakgrunden syns en ö. Himlen är blå med vita moln.