KLM_34866-5_sid26.jpg

Illustration till På Mors dag. Ur Lek och allvar, en samling barnsånger, sid 26. På mors dag. I ett rum står en grön fåtölj som är dekorerad med en grön blomgirland. I fåtöljen sitter en äldre kvinna. Hon har vitt hår och är klädd i en svart klänning med vit spetskrage och en brosch. En ung kvinna sitter till höger om henne. Kvinnan har kort rödblont hår och är klädd i en rosalila kortärmad klänning med vita detaljer. Hon överlämnar en fång med orangeröda rosor till den äldre kvinnan. Till vänster står en liten pojke. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Han har en vit skjorta med blå sjömanskrage. Han håller sin vit mössa i ena handen och räcker över en bukett med röda tulpaner med den andra handen. På bordet som står i rummet till höger står en vas med lila syrener och två andra vaser med blommor. Bordet är dukat med kaffeporslin. Till vänster syns ett fönster.