KLM_34866-5_sid16.jpg

Illustration till Kälkbackssång. Ur Lek och allvar, en samling barnsånger, sid 16. Det är vinter, ljust och snö ute. Tre pojkar sitter på en kälke och åker i en kälkbacke. Pojken längst fram har en röd mössa med tofs, röd och blårutigt brätte på mössan. Han är klädd i en brun halsduk, blå tröja, röda vantar och bruna byxor. Han halvligger framåtlutad på kälken. Efter honom sitter en pojke med ryggen vänd mot betraktaren. Han ler. Han har svart mössa, lila halsduk och bruna jacka. Sist åker en pojke med grön mössa med gul tofs och gul och grönrandigt brätte på mössan. Han har en gul och grönrandig halsduk, brun jacka, blå vantar, lila byxor, svarta och beigea strumpor och bruna skor. Till vänster om backen syns små granar som sticker upp. I bakgrunden syns höga tallstammar. Himlen är blå och gul.