KLM_32738-33_sid75.jpg

Ur Flickboken, flickornas julkalender 1918, sid 75. Trettondagsafton. En kvinna, faster Agneta, sitter på en stol i ett rum till höger på bilden. Hon har uppsatt hår och en lång klänning. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Mitt emot henne på golvet till höger står en ung man, kung Otto på knä. Han bär en krona på huvudet och en pälskantad mantel. Han håller i en kudde. På kudden ligger en krona. På golvet ligger ett äpple och en spira. I bakgrunden står en man och en kvinna och tre flickor och tittar på. De står med ansiktena mot betraktaren. Bakom dem står en julgran dekorerad med tända julgransljus och girlander. Till vänster står en karmstol. Under bilden står texten: Höviskt böjer han ett knä för henne ....