KLM_32738-33_sid51.jpg

Ur Flickboken, flickornas julkalender 1918, sid 51. Löjtnanterna. En ung kvinna (flicka) Marianne står vid ett bord i ett kök och bakar. Hon är avbildad framifrån och har håret i en fläta på sidan. Hon har en sjalett på huvudet som knyts bak, en blus med uppkavlade ärmar och ett förkläde. Hon håller i en kavel och kavlar en deg på ett bakbord. Till höger på bordet står en påse med mjöl?. Till vänster ligger en strut, en kniv samt en skål med en sked i. Till höger i bakgrunden står en kvinna med en vit hätta på huvudet, klänning eller blus med förkläde och tittar på. Hon har armarna i kors. Hon tittar på flickan som bakar. I bakgrunden syns ett spröjsat fönster med en cafégardin. Under bilden står texten: Gummans skrynkliga mun log blitt.