KLM_35222_22_DS_5486.jpg

Titelsida till Levande vatten 1911. Illustration i färg av Jenny Nyström. I ett rum sitter en gammal man med vitt hår och långt vitt skägg på en stol vid ett bord med vit duk. Han bär en grön dubbelknäppt skjorta och en grön kavaj. Han är avbildad rakt framifrån. Framför honom, vid bordets kortsida, sitter en liten flicka med långt mellanblont hår. Hon har håret i en fläta på ryggen. Hon bär en röd blus, mörk kjol och grön- och rödrandigt förkläde. Hon läser ur en bok som ligger på bordet, (bibeln). Bredvid henne till vänster sitter en mörkhårig kvinna med uppsatt hår. Hon har en blå blus och blå kjol samt svart väst. Hon har sina händer knäppta. Till höger bakom den gamle mannen står en julgran som är dekorerad med tända julgransljus och röda äpplen. I fönstret bakom mannens rygg hänger gula gardiner. Runt motivet löper grenar med tallris och tallkottar. Mitt över motivet syns en gul stjärna.