KLM_32738_209_sid8_DS_5205.jpg

Skönsta dröm, som barnet har, heter julkvällen. Ur Kring krubban 1916, sid 8. Illustration i färg av Jenny Nyström. I ett rum med grönrandiga tapeter sitter en flicka med röd klänning, blå strumpor och röda skor på en leksakshäst. Bakom henne till vänster står en pojke med blå skjorta och vit sjömanskrage, blå knäkorta byxor, bruna strumpor och skor. Han håller i henne. Till höger står ett mindre barn i en vit och blårandig klänning, vita strumpor och röda skor. Hon håller en docka i händerna. Dockan har en vit klänning med röda prickar. Till vänster bakom barnen står en julgran. Den är dekorerad med flaggor, olikfärgade julgransljus som är tända och äpplen. Julgranen står en en julgransfot som är formad som ett trädkryss. På golvet mellan flickorna ligger en boll.