KLM_32738_203_sid2_DS_5735.jpg

S/v vinjettbild till I juletid av J. B. Gauffin. Ur Kring granen och brasan 1911, sid 2. Motivet består av tre delar (triptyk). I en cirkel i mitten är en liten pojke med blont hår avbildad. Han ligger på sidan i en säng och tittar på betraktaren. (Jesus) Till höger är en familj samlad i ett rum. Det är jul. En gammal kvinna sitter i en stol och läser i en bok till vänster på bilden. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon har en vit hätta på huvudet och en sjal runt axlarna.Till höger om henne sitter en pojke på en stol med händerna knäppta. Han bär en skjorta med sjömanskrage. Till höger om honom sitter en kvinna på en stol med händerna knäppta. Vid hennes sida sitter en mörkhårig man med mustasch. Han är klädd i vit skjorta och mörk slips samt kavaj. En flicka med blont hår klädd i en ljus klänning sitter i hans knä. Mitt i bilden står en ung kvinna, tjänsteflicka, med ett litet barn i famnen. Längst till vänster står en julgran dekorerad med tända julgransljus. På motivet till vänster sitter tre barn vid ett bord i ett rum. På bordet står en fotogenlampa, där ligger även en sax och ett garnnystan. Flickan som sitter på en stol med ryggen mot betraktaren till höger har långt hår i en fläta på ryggen. Hon bär en klänning och har garn i händerna. Mitt emot henne sitter en flicka och syr. Hon är avbildad framifrån. På kortsidan till höger sitter en tredje flicka med ansiktet vänt åt vänster. På väggen i rummet till höger hänger en tavla. Till vänster om tavlan bakom ryggen på flickan som syr finns en fönster med en gardinlängd.