KLM_44184_10_sid3_DS_4278.jpg

S/v Illustration till Berta och hennes farfar av Cornelia Levetzow. Ur Kring granen och brasan 1907, sid 3. En gammal man med mörk hatt på huvudet, har långt vitt hår och skägg. Han är klädd i en mörk rock, mörka byxor och träskor. Han står utomhus med ryggen mot en tjock trädstam. Det är Mårten Olsson. Han har en käpp i ena handen. Framför honom i gräset står en liten flicka med blont hår. Det är hans barnbarn Berta. Hon är klädd i en rutig klänning, ljust förkläde, mörka strumpor och skor. Hon står till vänster på bilden med ansiktet vänt åt höger. Hon tar farfar på hans ena arm. I bakgrunden finns en brygga och en sjö. Några grenar från trädet går över mannens huvud.