KLM_32738_200_sid8_DS_5655.jpg

Seglats, akvarell av Jenny Nyström. Ur Kring granen och brasan 1907, sid 8. Det är sommar och ljust ute. Vid en vattenpöl bland stenar (vid strandkanten?) står fyra barn och leker med sina leksaksbåtar. Längst till vänster är Curt Nyström Stoopendaal avbildad med röd kalott på huvudet klädd i en, rosa kolt (eller skjorta), svart bälte, svarta strumpor, mörkbruna byxor och bruna snörskor. Han håller i snöret till en leksaksbåt med segel som guppar i vattenpölen. Till höger om honom sitter ett litet barn på huk. Barnet (en flicka) är barbent och barfota och bär en grön blus och mörkgrönt förkläde. Hon är avbildad framifrån. Snett bakom kommer ett tredje barn med en blårandig skärmmössa på huvudet, klädd i en röd skjorta och blå-vit och rödrandigt förkläde. Barnet bär en leksaksbåt i handen. Det är också avbildat framifrån. Längst till höger står en större pojke med orange? keps (skärmmössa), mörkblå skjorta med ljusblå sjömanskrage och mörkblå knäkorta byxor. Han är också barbent och barfota. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han sätter ned en liten vit leksaksbåt i vattenpölen. Bakom barnen finns en gräsmatta med en gärdesgård. Bakom gärdesgården syns buskar och träd. Himlen är blå.