KLM_39252_13_insida_DS_5664.jpg

Ur Jultomten 1907, insidan. Titelsida i färg av Jenny Nyström. Det är vinter, snö och mörkt ute. En tomte sitter till höger i en båt (eka) som dras av två vita svanar. Svanarna har var sin guldring kring halsen. En guldkedja är fästad vid respektive ring och förankrad i fören på båten. Tomten har en röd luva på huvudet och bär en grön jacka och gröna vantar. Han håller en julklapp i ena handen. Han är avbildad framifrån och tittar rakt på betraktaren. I båten, till vänster om honom, sitter en liten flicka med röd pälskantad kappa och mössa samt röda vantar. Hon styr båten. Det finns mängder med julklappar i båten. Längst fram i fören finns en galjonsfigur bestående av ett huvud med en krona på huvudet och två vingar i guld. Till höger om sjön syns land, där ligger det snö på marken. På land växer höga tallar. En stor gul fullmåne lyser på den mörka himlen. Månskenet speglas i vattenytan.