KLM_32738_189_sid14_DS_12074.jpg

S/v Vinjettbild till Kamraten av Daniel Fallström. Ur Jultomten 1907, sid 14. Det är sommar och ljust ute. Nio barn, sex flickor och tre pojkar sitter i en roddbåt som heter Kamraten och åker på en sjö. Till vänster, i aktern, sitter tre flickor. En av dem med blont hår klädd i en mörk hatt har en klänning och ett förkläde på sig. Hon är avbildad framifrån och hon håller upp en bukett med blommor i luften. Vid hennes sida sitter en annan flicka som är barhuvad. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt höger. Hon har en fläta på ryggen och en korg i knäet. Hon har en mörk klänning eller blus och vit förklädesklänning över. En tredje flicka är avbildad framifrån. Hon tittar rakt på betraktaren. Till höger om flickorna sitter en liten pojke klädd i en mörk skärmmössa och ljus skjorta med sjömanskrage. Han håller i ett rep som ligger i vattnet. Till höger om honom sitter två av pojkarna. Pojken som ror har en skärmmössa på huvudet. Han bär en jacka och han tittar också på betraktaren. Vid hans sida sitter en mindre (yngre) pojke med en mössa eller kalott på huvudet. Han har en skjorta med sjömanskrage. Han tittar åt andra hållet. Till höger om dem sitter en äldre flicka med ljus mössa eller hatt på huvudet, klädd i en ljus långärmad klänning. Hon ror. Hon tittar på betraktaren. I fören till höger sitter två flickor. En av dem har en blombukett i knäet. Den andra har en korg i knäet. De har ljusa hattar på huvudet och bär ljusa klänningar. Till höger växer vass eller sjögräs.