KLM_32738_181_sid8_DS_5563.jpg

Barnaglädje, akvarell af Jenny Nyström. Ur Jultomten 1896, sid 8. Det är sommar och ljust ute. En liten pojke (Curt) med röd mössa och ljus skjorta med vit krage står framför en stol och blåser såpbubblor. Fatet med såpvatten står på stolen. Stolen står på en gräsmatta. En liten flicka med blont hår, blå klänning, rött förkläde står i gräset framför stolen till vänster och vid sidan av pojken. Hon är barbent och barfota och hon tittar på pojken när han blåser såpbubblor. En större (äldre) flicka med blont hår, röd klänning och blått förkläde är också barbent. Hon står till höger om stolen och tittar på en såpbubbla som flyger omkring framför henne. En liten flicka med vit sjalett, blå klänning och vitt förkläde är barbent och barfota. Hon sitter på gräset och tittar rakt in i bilden. I bakgrunden blommar fruktträd.