KLM_32738_147_sid13_DS_5614.jpg

Illustration till "Sanningen och lögnens fé" av Gerda Ghobé. Ur "Julklockan" 1926, sid 13. Den blonda flickan (sanningens fé) med långt blont hår, vit slöja och lång vit klänning samt bruna sandaler står på en grästuva på en myr. Hon sträcker ut sina händer till en blond liten pojke, med ljusblå skjorta och mörka knäkorta byxor. Hans mössa ligger i sjön. Hon räddar (Hans) från att trilla i vattnet. Han går på en myr för att plocka hjortron. Till höger i gräset står en flicka med blå sjalett (huckle) och rosa klänning. Hon är barbent och barfota. Bredvid henne på marken står en korg. Hon tittar på Hans och Sanningens fé. I bakgrunden träd, granar och tallar.

Nyckelord:

(Klicka på orden för att hitta andra bilder med samma nyckelord).