KLM_32738_147_sid12_DS_12018.jpg

Illustration till Sanningen och lögnens fé av Gerda Ghobé. Ur Julklockan 1926, sid 12. Två unga kvinnor är avbildade utomhus. De går på enväg i skogen. Kvinnan till höger har långt mörkt hår med ett hårband i håret och en mörkblå lång klänning. Hon har svarta sandaler. Till vänster om henne går en ung kvinna med rödblont långt hår. Hon bär en vit slöja på huvudet och en lång vit klänning. Hon har bruna sandaler. Kvinnorna går sida vid sida och håller varandra i handen. Till vänster i gräset finns stora stenar. Bakom kvinnorna till vänster finns ett stort träd med kraftig stam. Det växer buskar och sly i skogen. Himlen är orange.