KLM_32738_103_sid4_DS_11972.jpg

Fridsiftaren, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklappen 1898, sid 4. Fredsstiftaren. Akvarell av Jenny Nyström Stoopendaal. Det är sommar ute. på marken växer tusenskönor eller vitsippor i gräset. På gräset står ett barn med blont hår och vit toga. Han har en gloria runt huvudet. Det är Jesus. På var sida om honom står en pojke. Pojkarna vill slåss med varandra. Pojken till höger bär en mörk mössa, vit skjorta och knäkorta bruna byxor. Han är barbent och och barfota. Pojken till vänster är barhuvad. Han har en brun jacka, vit skjorta och bruna byxor som är uppkavlade på benen. Bakom pojkarna står tre flickor och tittar på. Flickan till vänster har blont hår, en krans med blommor i håret, vit klänning och rosa förkläde. Hon är barbent och barfota. Flickan till höger har också blont hår. Hon bär ett randigt förkläde. I bakgrunden syns några träd. Himlen är rosa och blå.