KLM_34704_2_sid4_DS_12152.jpg

Fridsiftaren, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal. Ur Julklappen 1898, sid 4. Fridstiftaren. Det är sommar och ljust ute. På en äng står två pojkar och tre flickor. Pojkarna i förgrunden är ovänner. Pojken till höger har en brun mössa, vit skjorta, bruna knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Pojken till vänster är blond. Han har en vit skjorta, beige jacka, bruna knäkorta byxor. Han är barbent och barfota. Hans mössa ligger på gräset. I mitten står en pojke med en gloria runt huvudet. Han är klädd i ett vitt skynke. Det är Jesus. Bakom dem står tre flickor och tittar på. I gräset växer vita blommor, tusenskönor eller prästkragar. I bakgrunden växer träd och buskar. Himlen är rosa och blågrön.