KLM_32738_167_sid16_DS_5560.jpg

Julkärfven (Julkärven) 1900, baksidan. S/v motiv med röda inslag. En flicka, (prinsessa) med långt hår är avbildad framifrån. Hon har ett diadem i håret och bär en lång, vit, ärmlös klänning. Hon bärs av två tomtar. En på var sida. Hon håller en bukett blommor i ena handen. Hon har ett halsband med ett hjärta. Tomtarna bär röda luvor, mörka jackor med bälten, mörka knäkorta byxor och strumpor samt träskor. De går på en väg. I bakgrunden till höger syns ett träd med kala grenar. Bredvid trädet går en man i mörka kläder som bär en lie över axeln. Det är liemannen. Döden. Himlen är röd med vita moln. I motivets överkant finns ett timglas i en cirkel.