KLM_32738_167_sid13_DS_5559.jpg

Vilse i skogen, akvarell av Jenny Nyström-Stoopendaal till en berättelse av Anna H-m. Ur Julkärfven 1900, sid 13.  En större flicka med långt blont hår, brunrutig klänning och blått förkläde sitter på gräset i skogen. Hon är avbildad framifrån. Hon är barbent och barfota. Framför henne i gräset ligger hennes halmhatt. Hon håller armarna om ett mindre barn som sitter bredvid henne och sover. Det ser ut som en liten pojke. Han har en brun skjorta med vit krage, mörkbruna knäkorta byxor, orangea strumpor och bruna snorskor. Till vänster i gräset ligger en korg. Bakom barnen i skogen liger stora stenar och där finns också höga trädstammar.