KLM_32738_91_sid22_DS_12108.jpg

Illustration till Julklappstyget av Anna Wahlenberg. Ur Julhälsning 1915, sid 22. ill vänster på bilden står en ung kvinna med ljus kortärmad lång klänning i ett rum. Hon är avbildad en face. Hon har kortklippt mörkt hår och bär en fjäder i ett diadem i håret och ett halsband runt halsen. Två äldre kvinnor står till höger. En har glasögon och hon mönstrar den unga kvinnan. Det är fröken Uhlén. En kortare äldre dam står bredvid den förra till vänster och även hon betraktar den unga kvinnan. Det är fröken Uhléns pass- opp, Frida Holm. Till höger bakom kvinnorna står en fåtölj och bakom fåtöljen mot väggen ett skåp. Mitt i bilden syns ett stort fönster. I fönstret hänger tunna gardiner. Framför fönstret står ett dukat bord. Till vänster om bordet står en annan fåtölj.