KLM_32738_91_mitten_DS_12105.jpg

Julängeln, oljemålning kop. av Jenny Nyström. Ur Julhälsning 1915, mittuppslaget. Bilden är ihopmonterad i Photoshop. En ung kvinna sitter på en säng till höger på bilden med nedböjt huvud. Hon bär en sjal, schal runt axlarna. En liten flicka med långt hår och ärmlös klänning står tätt intill kvinnan. Hon är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Kvinnan håller sin armar runt flickan. Till vänster bredvid sängen står ett sängbord. På bordet står en lampa och en stickning. Till vänster bakom en dörr finns två änglar. Den ena av dom verkar stå framför en julgran som syns bakom en glasruta i dörren. På väggen bakom sängen till höger hänger två tavlor.