KLM_32738_81_sid9_DS_12098.jpg

Julfrid, illustration till En själs historia av Anna Ölander. Ur Julfrid 1922, sid 9. I ett rum vid ett bord till vänster på bilden sitter en ung man i mitten och läser ur en bok, bibeln. Han är avbildad snett framifrån. Bakom honom står en ung kvinna i folkdräkt och håller sina armar på mannens axlar. På bordet ligger en vik duk, där står ett tregrenat ljus i en ljusstake. En äldre man sitter på en stol vid bordet till höger med böjt huvud. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Bredvid honom på golvet står en katt som stryker sig mot mannen. Mitt emot på en bänk till vänster sitter en ung flicka i folkdräkt och en pojke bredvid varandra. De lyssnar på mannen som läser (julevangeliet?). I taket på en stång hänger brödlimpor. Bakom bordet till höger står en klocka. Till vänster syns en öppen spis. I en krok i spisen hänger en gryta.