KLM_32738_81_sid7_DS_12096.jpg

Illustration till En själs historia av Anna Ölander. Ur Julfrid 1922, sid 7. I  ett rum till höger på bilden sitter en man i en stol vid ett bord. Han är avbildad i profil med ansiktet vänt åt vänster. Han är klädd i skjorta och byxor. På bordet framför honom står en kaffekopp med ett fat, på fatet ligger en sked. Framför koppen på bordet står ett kakfat, en sockerskål och en gräddkanna.  Snett emot honom i en vit soffa sitter en kvinna med ljust uppsatt hår och mörk blus eller klänning med vit krage och vita manschetter. Bakom ryggen på henne på väggen hänger en bonad med texten: Jag är lifvets bröd. Under bilden står texten. Fröken vet nog ingenting om mig, sade han stilla.