KLM_32738_76_mitten_v_DS_12087.jpg

Pelles friluftsteater spelar S:t Göran och draken. Ur Julbocken 1931, mittuppslaget, vänster sida. Akvarell av Jenny Nyström. Pelles friluftsteater spelar S:t Göran och draken. Det är sommar och ljust ute. På en gräsmatta till höger på bilden står en pojke smed blå och vitrandig skjorta och blå hängselbyxor på ett podium och dirigerar dirigent en orkester. Han håller en taktpinne i handen. Till höger om dirigenten på gräset står en brun hund i ett koppel och skäller. Till vänster om dirigenten med ryggen mot en blomrabatt sitter en liten pojke med blont hår och röd kolt i gräset och spelar munspel. Bredvid honom längst till vänster sitter en annan pojke och spelar trumma. Till vänster om barnen finns en trappa med tre trappsteg. På grusgången som följer efter trappan sitter en pojke i mörkt hår och blå jacka och mörka knäkorta byxor, bruna strumpor och skor och håller i ett ban som går till en grön leksaksdrake. En pojke på en leksakshäst med röda medar är utklädd till Sankt Göran. Han har en hjälm på huvudet och en sköld i ena handen och en blå lans i den andra. Han sticker den blå lansen i gapet på draken. Längst till höger finns ett slott. I slottet sitter en pojke som är utklädd till kung med en kungakrona på huvudet, en boll i ena handen och en spira i den andra. Bredvid honom till höger står en flicka utklädd till drottning. Hon har en krona på huvudet och en mantel med vit boa. Hon håller glasögon för ögonen.

Fler bilder från samma kategori: 1931